Zabriskie Point

Zabriskie Point (1970) var den italienske regissören Michelangelo Antonionis andra av tre engelskspråkiga filmer som hade kontrakterats med amerikanska MGM. Succén Blowup från fyra år tidigare vann guldpalmen i Cannes och hade bland annat det klassiska bluesrockbandet Yardbirds i en cameoroll när den jagade huvudpersonen försöker gömma sig från sina förföljare på en gogoklubb i swinging London. Ett fint rockhistoriskt dokument i filmen är att de två engelska gitarrlegenderna Jimmy Page och Jeff Beck finns med och att den senare slår och stampar sönder gitarren på klassiskt samtida The Who-manér efter att ha fått problem med förstärkaren. Det sägs att ett dussintal gitarrattrapper gick åt till scenen och visst går gitarren i kras lite väl lätt? Jimmy Page spelar däremot med gott mod och tillsammans med resten av bandet spelar de en tung Train Kept A Rollin’ – Stroll On framför en nollställd statistpublik (Michael Palin ska tydligen skymtas någonstans vid scenkanten). Annars akrediterades jazzpianisten och kompositören Herbie Hancock för filmmusiken, ledmotivet Blowup hördes diegetiskt (musiken är direkt kopplad till scenen och karaktärerna själva upplever den) så fort någon i filmen slog på en radio eller skivspelare.

Antonionis sista film för MGM (och den enda av dessa som jag själv sett i sin helhet) var den stämningsfulla The Passenger eller Yrke: Reporter (1975) med en ofelbar Jack Nicholson i huvudrollen som en livstrött reporter. Filmen tävlade även den i Cannes men utan att vinna. Förutom skådespeleriet så fick även filmens fotograf, Luciano Tovoli, välförtjänt fin kritik för häpnadsväckande kameraåkningar och (i mina ögon) vackra Edward Hopper-inspirerade stämningar och färger. Jag minns framförallt en skarp blågul ökenscen i början. Tystnaden fick arbeta mycket och musiken var inte ett lika framstående inslag i The Passenger som i Blowup eller Zabriskie Point.

Mellanfilmen blev tyvärr inte mer än en mellanfilm eller kanske rättare sagt ett rent fiasko i både kritiskt och kommersiellt hänseende. Den spelade knappt in en tiondel av sin budget men en klen tröst kanske kunde vara att den senare erhöll någon slags kultstatus. Handlingen tar mestadels plats ute vid just Zabriskie Point i Mojaveöknen och skildrar två amerikanska ungdomar som av en slump korsar varandras vägar mitt ute i ingenstans och kärlek spirar i en väldigt surrealistisk inramning. Huvudkaraktärerna spelades av okända amatörskådespelare men birollerna var mestadels professionella. Filmens skulle skildra den samtida amerikanska ungdomskulturen som revolterade mot allt staten representerade genom krig, kapitalism och segregation. En blodig konfrontation mellan studenter och polis blir också en avgörande scen i filmen och gör att huvudrollen snor ett plan och flyr mot öknen. Musikens soundtrack kom ur samma ungdomskultur och en diger lista av samtida band bidrog. Pink Floyd stod för musiken till den explosionsartade slutscenen och specialskrev även låtar som slutligen inte användes. Även The Doors specialskrev låten  L’America åt Antonioni men inte heller den användes, istället fick den vara med på albumet LA Woman (1971). I övrigt fanns Rolling Stones och Grateful Dead med på soundtracket, även vår favorit John Fahey bidrog med en vacker komposition som heter Dance of Death, ursprungligen från albumet The Dance Of Death & Other Plantation Favorites (1965).

Man kan nästan säga att folk stod i kö för att musikaliskt bidra till Zabriskie Point och till skillnad från de okända skådespelarna så var det etablerade rockstjärnor som stod för musiken. 1997 återutgavs soundtracket och erbjöd då några extraspår av det kanske finaste bidraget till filmen, Grateful Deads frontman Jerry Garcias sköra elgitarrspel. Vacker enkelhet som ensam lyckas måla tydliga bilder (men vi ska även ge skaparen av kollaget i klippet en guldstjärna). Garcias musik känns tagen ur stunden och inspirationen, skänker harmoni och en värme värdig en Love Scene.

Klippets fina bilder tillhör som antytt inte filmen, men däremot musiken.

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: