Sabu Martinez

The Oracle kommer från den amerikanske conga -och trumslagaren Sabu Martinez album Jazz Espagnole (1960).

Sabu Martinez växte upp i Spanish Harlem, New York, och spelade trummor på gamla metallburkar i ett lokalt gatuband fram till att han redan som elvaåring gjorde professionell debut som slagverkare i mambo och jazzorkestrar. Vid arton års ålder rekryterades han till trumpetarlegenden Dizzy Gillespies band och spelade då afrokubanskt slagverk. Året senare gick Martinez med i klarinettisten och bandledaren Benny Goodmans kortlivade bebop-projekt 1949. Världskänd som ”The King of Swing” hade Goodman blivit överväldigad av bebopens nya uttryck från bland andra Gillespie, pianisten Thelonious Monk och saxofonisten Charlie Parker som förde jazzen bort från att vara bruksmusik på dansgolv till att bli mer lyssningsorienterad och mer melodiskt och rytmiskt experimentell. En annan influens på Goodmans genreutflyckt var när han hörde Sundsvallsonen Åke ”Stan” Hasselgård, klarinettisten som innan sin alldeles för tidiga död gått från att spela swingorienterad Goodmanjazz till att just utforska bebopens nya vind. Hasselgård påbörjade ett äventyr, flyttade till New York som tjugogfemåring 1948 och hann i ungefär ett års tid spela frekvent på klubbarna och delta på inspelningar med välrenomerade medmusiker fram tills dagen han korsade en gata och blev överkörd av en bil.

Standarden Blue Skies fint framförd 1945 av pianisten Kjeld Bonfils Trio med Åke Hasselgård i täten.

Sabu Martinez spelade även han med de främsta musikerna från dåtidens alla jazzscener men också från populärmusiken och tillhörde det batteristiska toppskiktet. Efter flera väldigt lyckade samarbeten och rytmduetter tillsammans med trumslagarlegenden Art Blakey formerade han sin egen kvintett 1957.  Inom loppet av två år spelade han in tre studioalbum på tre olika skivbolag varav den första för Blue Note , Palo Congo (1957), räknas som den mest klassiska. På albumet medverkade bland annat legendariske kubanske tres (kubansk gitarr)-spelaren och kompositören Arsenio Rodriguez.

För många jazzmusiker blev heroinet en alltför god vän, så även för Martinez som kuvades under drogen och snabbt drogs ner i smutsen bortom de stora lokalerna och inspelningarna. Han tog ströjobb och började också en kort tid att driva strippklubb i Baltimores mest ökända kvarter. Vändningar åt båda håll kan ske snabbt på enbart några år. Lyckligtvis hade han inte lyckats bränna alla sina broar i kontakten med gamla vänner och kunde därför göra en storstilad comeback med ett album av många betraktat som ett mästerverk, Jazz Espagnole. Efter solosuccén hamnade Martinez bortom det direkta strålkastarljuset men han fortsatte med slagverk som bandmedlem i andra konstellationer. 1967 bodde han i Puerto Rico och träffade där en svenska, gifte sig och flyttade permanent till Sverige och startade bland annat en congaskola i Hedemora. Förutom lärarjobbet blev han medlem i den Svenska Radiojazzgruppen och kom att medverka på massor av svenska inspelningar, i synnerhet inom jazzskrået tillsammans med saxofonisterna Bernt Rosengren och Christer Boustedt men han spelade också med artister som Cornelis Vreeswijk. Ett år efter flytten släpptes Martinez första soloalbum, av sammanlagt fyra i Sverige, och den spelades in för skivbolaget Metronomes räkning tillsammans med gitarristen Rune Gustavsson och basisten Sture Nordin som alla träffats i samband med en inspelning av Vreeswijk. De hade börjat spela och improvisera ihop i väntan på huvudpersonen som aldrig tycktes dyka upp i studion och insåg att en helt egen inspelning kanske vore på sin plats, Groovin’ with Sabu Martinez featuring Rune Gustavsson & Sture Nordin (1968):

Endast fyrtionio år gammal avled Martinez 1979 till följderna av ett magsår och lämnade efter sig två slagverkspelande barn.

2009 släppte skivbolaget Mellotronen ett samlingsalbum med Sabu Mártinez, The Dalecarlia Recordings 1971-1972, bestående av tidigare outgivna inspelningar från exempelvis Hagaskolan i Borlänge och Sveriges Radio i Falun. Förra året utgavs ytterliggare en samling Maldito Primitivo (the swedish radio recordings 1977). Listan av svenska medmusikanter är lång på båda samlingarna och musiken präglas av mycket improvisation, intensivt congaspel och låttolkningar.

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: