As I Went Out One Morning – Woven Hand & Haw – 16 Horsepower

David Eugene Edwards och hans Woven Hand gör en version på Bob Dylans As I Went Out One Morning från albumet John Wesley Harding (1967) och skapar en angenämt oroande stämning på radiostationen KEXP i Seattle. Woven Hand formerades 2001 som ett soloprojekt vid sidan av 16 Horsepower. Det hyllade och tunga bandet som efter fyra studioalbum och intensivt turnérande närmade sig vägs ände och drog sin sista ödesmättade suck 2005 (delvis på grund av politiska och andliga meningsskiljaktigheter). Bandmedlemmarna levde trots allt ändå vidare, i Edwards kreation Woven Hand och i alt. countrybandet Lilium.

16 Horsepower grundades 1992 i LA och var inte rädda för mörkret, de gick snarare rätt in i helvetets kval, i desperationen och ångesten, såg sig omkring med intensiva ögon. Edwards kom från ett mycket kristet hem, hans farfar var en predikant hos evangelisterna Nazarene och hans uppväxt och upplevelser kom att prägla sångtexternas ibland bibliska bildspråk. Den närmast fundamentalistiska tron behöll han, inte oproblematiskt, något som musiken skvallrar om. Synder, förlåtelse och gudstvivlan. Hörde först musiken genom bruset av ett tusental låtar jag fått av en vän och fastnade likt många andra för deras debutalbum Sackcloth ‘n’ Ashes (1996) och dess hypnotiserande concertina (dragspel), förvridna slidegirarr i förbund med Edwards häxmästarsång. Det är som om någon närmar sig bortöver en svartbränd kulle, faller på blodiga knän och berättar en ovälkommen nyhet.  Faktiskt ganska skrämmande grejer, speciellt när man shufflade låtar i spelaren och Haw plötsligt drog igång på en folktom tunnelbaneperrong för en del år sedan. Har inte lyssnat tillräckligt på Woven Hands för att egentligen kunna uttala mig fullt ut, men av det jag hittills stött på så finns mycket av det 16 Horsepower red kring i. Låten Swedish Purse (en titel som sorgligt självklart drog ögonen till sig) från Mosaic (2006) rör sig nästan som Bo Hanssons inledande orgelvandringar i Sagan om Ringen (1970) men där riktningen istället är mot Appalacherna. Ett lite mer traditionellt rockanslag kan man höra på skivan Ten Stones (2008) och exempelvis det häftiga öppningsspåret The Beautiful Axe. Edwards fascination för traditionella och antika folkmusikinstrument är stort och används flitigt i denna gränslösa musik som både kan springa, stampa och smyga i mörkret.

16 Horsepower live i det tyska konsertprogrammet Rockpalast den femtonde november 1996.

Annonser

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: