”…hypnotiskt och minimalt…”
– Sonic Boom
Vacker musik av en grupp från England som jag framförallt stött på i samband med musikredaktioners referensbeskrivningar av andra artister och band, ”...med en tounch av Spacemen 3…”, ”…med tongångar a la…” osv. Låten These Blues kommer från en ej tidigare utgiven ep, DJ Tones, som i ett väldigt begränsat antal släpptes postumt 2008. Spacemen 3 är lite av doldisar, i alla fall för mig, men verkar ha haft stort inflytande på många gitarrdrivna av idag.
Spacemen 3 gjorde aldrig en hemlighet av att de nyttjade droger eller att olika substanser blev en viktig och underlättade faktor i själva skapandeprocessen. Kredot Taking Drugs To Make Music To Take Drugs To blev titeln på en demo-samling från 1990 och deras andra studioalbum The Perfect Prescription anspelar förstås på allt annat än ett par alvedon. I själva verket var det ett konceptalbum utifrån drogrusets bergochdalbaneliknande verkningsgrader. Huvudlös drogromantik från ett par pojkvaskrar eller en gripande vilsen jakt mot det svåråkomliga utomjordliga uttrycket? Säga vad man vill om detta, delade meningar existerar. Frontmännen och de enda permanenta medlemmarna Peter Kember (alias Sonic Boom) och Jason Pierce (eller J. Spaceman) förde, efter deras första möte på konstskola i Warwickshire, ett puritanskt och bokstavstroget utövande av en idealiserad psykedelisk rocktradition från sextiotalets amerikanska garage. Till en början var de tungt beväpnade med distorsiontrimmade gitarrer och långa brummande dronetoner i en inramning av minimal is maximal. På ett målmedvetet och egenartat sätt skapade Spacemen 3 en musik som lämnade och lämnar få lyssnare oberörda. Under sina nio aktiva år tillsammans spelades fyra studioalbum in men även en stor mängd demos, singlar och ep:n samt några inoficiella skivsläpp, allt i en enda röra. 1991 gick frontmännen skilda vägar och har inte pratat med varandra sedan dess. Pierce startade då i samma veva Spiritualized (ett band där endast han själv är bestående medlem) och fortsatte framgångsrikt att göra musik. Även Kember sjösatte en produktiv solokarriär om än inte med samma komersiella framgångar som Pierce och har kallat sig för Spectrum eller E.A.R. (Experimental Audio Research). Kember har även samarbetat med de amerikanska banden Yo La Tengo och MGMT.
Kember och Pierce gjorde tillsammans vackra melodier som motsägelsefullt ofta trängde undan drogdimmorna, alltså det som musiken påståddes vara född ur.
Etiketter: DJ Tones, J. Spaceman, Jason Pierce, Musik, Peter Kember, Sonic Boom, Spacemen 3, Taking Drugs To Make Music To Take Drugs To, The Perfect Prescription, These Blues
Kommentera